søndag 16. mai 2010

Agurk, går det an å få dem til?

Når vi først er inne på gresskarfamilien så inneholder den et utskudd som jeg har problem å bli venn med. Ettersom jeg har skjønt så er jeg ikke aleine med å streve med agurkplanter. Problemet er at de råtner rett over jordoverflata og de grønne delene mister bakkekontakten og skrumper inn... Dette fenomenet har et navn, nemlig rothalsråte, og kommer av for kald og våt jord intill stilken. Det er ikke bare agurker som får dette, men den er svært motagelig for angrep.

Frøa har nå kommet i jorda, 'Rinish Pikling' og 'Burpless Tasty Green', og forhåpentligvis så får jeg dem til i år. "oppskriften" jeg skal prøve på finner du her på Hagegal.

2 kommentarer:

  1. Av og til gjør jeg som så: graver bort jorda rundt stilken på planten, og fyller fin grus inntil i stedet. Det gjør susen .-)

    SvarSlett
  2. Ja det var nå lurt :) Har jo hørt at "heimelaga" agurk er mye bedre enn dem en får på butikken, så det hadde jo vert moro å fått det til! Noterer tips bak øra :D

    SvarSlett