fredag 7. mai 2010

Veranda såing av grønnsaker

Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å ha så veldig med kålplanter i år og hvertfall ikke så 20 blomkål som blir høsteferdig samtidig... Så i dag har jeg sådd første omgang med litt blomkål 'Early Snowbal', broccoli 'Early Purple Sprouting' og knutekål, den blå typen. Husker ikke navnet på den akkurat i øyeblikket. I tillegg har jeg sådd pipeløk fra egen frøproduksjon. Pipeløk får fine kvite blomster og er både grovere og større enn vanlig gressløk, men kan brukes på samme måten. bytt ut den innkjøpte vårløken med litt pipeløk i stedet. Enkelt og rimelig :)

Men tilbake til såinga. Siden jeg ikke har allverdens med hverken plass eller lys til å lage småplanter inne så har jeg altså sådd ute i potter. Pottene har jeg satt i halvskygge på verandaen, så kan de spire når de selv har lyst og jeg føler at jeg har litt mer kontroll enn å så direkte. Så slipper jeg innestell og herding etterpå og kan plante babyplanter rett på voksestedet :) Det kan gjøres med de fleste grønnsaksplanter og sommerblomster som kan sås direkte på vokseplassen. Kan være lurt å ha en fiberduk eller et fleecepledd tilgjengelig hvis det virkelig skulle bli kaldt etter at frøa har spirt, men det er som oftest varmere intill husveggen enn det er ute i kjøkkenhagen så det går stort sett greit :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar