onsdag 28. april 2010

Utplantning av jordskokk

Da var jordskokkene i jorda (utenom dem som kommer fra Genressurssenteret). Fra huset har jeg plantet "Tørdal", 'Elverum', 'Dagnøytral' og "Laurdal" (note to self).
I bokji til Kaare Aamlid, Grønnsakshagen, står det planteavstand 25cm og radavstand 100cm, samt settedybde 15cm. Siden jeg ikke har tenkt å produsere store mengder, men å holde typene ved like så har jeg plantet dem med 25x25cm mellomrom. En liten baktanke er at da slipper jeg å luke der også... For så hvordan dette funker i år og kanskje jeg kan ta noe lærdom av dette hehe.

For å holde typene fra hverandre har jeg en halvmeters buffersone mellom hver type som jeg skal ha solsikker i. Har sådd uhorvelige mengder, les poser, med solsikker i dag i druebokser på verandaen som jeg skal prikle ut på sine permanente plasser når de har spirt. Da føler jeg at jeg har litt bedre kontroll. Buffersonen går også i bakkant mot plenen. Har ingen planer om å etterlate jorskokkplen til de som kjøper huset, selv om det kunne ha vert litt artig kanskje ;)

Lurer du forresten hva du kan bruke jordskokker til har jeg kvalitetsikret denne oppskriften hos Gunda. Nais!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar