søndag 18. april 2010

Jorskokk

Helianthus tuberosus er en fleirårig plante i slekt med vanlige solsikker. Jorskokken formeres stort sett med knoller på samme måte som potet, men kan i motsetning til potet ligge i jorda over vinteren og høstes så fort en klarer å grave i jorda. Jorskokker inneholder ikke vanlig stivelse og kan derfor spises av diabetikere uten at blodsukkeret fyker til værs. Noen sier at skokkene kan erstatte poteter, meget mulig det, men jeg synes ikke at de er så gode at de slår potetene. Som tilbehør derimot!



Jordskokker har dårlig lagringsevne og blir fort inskrumpne eller mugne. En kan oppbevare dem i kjøleskap i kortere tid, men til overvintring har knollene det best i bakken. Om våren/høsten graver man opp dem man vil spise og lar noen knoller stå igjen for å produsere nye knoller. Jorskokk er glad i gjødsel og kan vokse etter det jeg vet på de fleste jordtyper. Jeg har hatt mine på forholdsvis tung leirjord og det har gått bra. De jeg tok opp i dag var stortsett heile og fine, men noen hadde blitt litt råteskadet der "navlestrengen" fra morplanta var koblet til.

For tiden har jeg muligens 4 typer jordskokk. Disse er Laudal, Tørdal, Elverum og Dagnøytral(?). Navnene er ikke sortsnavn, men en måte å holde adskildt plantematerialet;
"En landrase (http://en.wikipedia.org/wiki/Landrace) er en kultivert planterase som har tilpasset seg til et naturlig område; for jordskokk har dette ikke skjedd fordi den er vegativt formert. Det jeg mente var at våre jordskokk har rett og slett fått navnet etter innsamlingsstedet og er ikke en navnesort. Det finnes noen navnesorter som selges kommersielt i Europa – Fuseau og Dwarf Sunray er kanskje de som er best kjent. I Norge er Dagnøytral det nærmest man kommer en navnesort – jeg tror at flere av våre ”landsorter” er identisk med Dagnøytral og at undersøkelsen kanskje gir inntrykk av større variasjoner enn i virkelighet, men jeg kan også ta feil. Vi trenger en skikkelig gjennomgang med en genetisk undersøkelse/sammenligning. " (Saksa fra en mail jeg fikk fra Stephen Barstow der jeg spurte litt rundt navn på jorsdkokkene)



Tok opp Dagnøytral og Tørdal + noe av Elverumen i dag. Glemte og telle over hvor mange planter jeg hadde tatt opp, noe som var like greit siden avlingene ikke var av de største. Elverumen kom dårligst ut med 0,8kg. Dagnøytral med 2kg og Tørdal 1,3kg. Med mer næring hadde nok avlingene blitt betydlig større og ingen knoll kom opp mot den knollen jeg fikk i 08 som var på 250g... (Dagnøytral, se bildet, monsterknollen er den på benken)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar