torsdag 14. januar 2010

Blå Kongo

Settepoteter kjøpt hos en i Sauland, Telemark. En morsom potet som er mer eller mindre javnt blå gjennom heile poteta.

Kan være vanskelig å plukke med kastehjulsoptager da potetene forsvinner i den mørke jorda. Er ikke den sorten som gir støst avling etter min erfaring, men den har god smak og blir et naturlig emne å prate om rundt middagsbordet.

Jo! For dem som er intressert i settepoteter av denne sorten kan jeg nevne at første gang jeg dyrket denne sorten for vel 5-6 år siden kjøpte jeg en pose NORSK dyrket matpoteter i en Menybutikk. Så det er sjangs å finne dem i butikker med godt utvalg. Jeg skriver norsk, for det er en fare ved å bruke utenlandske poteter, da en ikke vet hva slags sjukdommer potetene kan ha med seg. Poteter er svake for soppsjukdommer og det kan være vanskelig å se om poteten har med seg sporer, derfor er det greit å bruke norske poteter, da får en ikke ny smitte i jorda.
:)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar