lørdag 13. mars 2010

De første gulrotfrøa har fått bakkekontakt

Vell nesten... De har hvertfall fått jord omkring seg, selv om det foreløpig bare er i melkekartonger.
Å dyrke i melkekartonger har fleire fordeler, bla;

*Tidlig avling
*Mange røtter på liten plass
* Ingen tynning -> lite svinn
*Trenger ikke god sandjord for å få fine gulrøtter
*Morsomt!!
Hvordan gjør en så dette? Jo det er enkelt! Alt en trenger er tomme melkekartonger, jord og frø. (Hvis en ikke drikker melk kan en bruke juice kartonger, men da får du lettere mugg i kartongen. Få heller naboen til å samle noen kartonger for deg!)







Her har jeg brukt 1,5liters melkekartonger. Jeg klipper først av to av hjørnene i bunn av kartongen for å slippe ut overskudsvann før jorda går oppi. Jeg putter jorda løst i før jeg dunker kartongen en gang i underlaget for så å fylle opp meir. Fyller ikke helt opp for av erfaring strekker gulrøttene seg litt og hvis en ikke etterfyller får en "grønn nakke" på gulrøttene og det synes jeg smaker vondt...



I en 1,5 liter putter jeg i 16 frø (3x4) og i 1 liters kartonger har jeg i 9 frø (3x3).









I ferskvaredisken kan en spørre etter bakker som fløtegratinera poteter og medisterfarse kommer i. I en sånn en får du plass til 9 1,5liters kartonger som funker som undervanningsbrett. I og med at vi vil at gulrøttene skal vokse nedover er det en fordel med undervanning slik at røttene søker nedover i jorda.


Når det blir varmere i været bør en begynne å venne plantene til utelivet ved å ha dem i skyggen noen timer når det er varmt i været. Etterhvert kan en la dem få meir og meir sol, da unngår en at plantene blir solbrente og skrumper inn når du planter dem ut. På bildet over er det pastinakk som står ute til herding. Prinsippet fungerer på alle grønnsaker som har lange, slanke røtter som gulrot, pastinakk, persillerot og skorsonnerrot.

2 kommentarer:

  1. Dette er en smart måte å så gulrøtter på. Gjorde det før når ungene var mindre. Veldig populært å hente gulrøtter fra kartong på terassen.
    Jeg er litt treig med såing i år. Har ikke fått tomatfrøene i jord enda. Men i morgon , i morgon...
    Ha en fortsatt fin helg.

    SvarSlett
  2. Ja, dette er en klassiker, vel verd å minne om :-) Tusen takk for tips og deling inne hos meg, gjett om jeg snart skal finne fram kartong-samlingen min... Klem, HS

    SvarSlett