onsdag 27. januar 2010

Gulrotliste '10

Dette bildet blei tatt for 3år siden og er et tidlig resultat av dyrking i melkekartong. Det blei den beste avlingen jeg har hatt med gulrøtter, før i fjor. Selv om det regnte i bøtter og spann blei det endel gulrøtter på oss og vi var selvforsynte fram til jul. I år, hehe, i år skal vi vere selvforsynte lengre :D
Jeg har begynt å hamstre frø, da lagret blei krafitg redusert i fjor.

Her er årets sortsliste for gulrot (redigert 24/4):
Atomic Red (Ohio Heirloom Seeds)
Cosmic Purple
Scarlet Nantes
Regulus II (Hammenhögs)
Rainbow F1 (Impecta)
Belgian White
Jaune du Doubs
Giant Flakkee (PoD)
Siroco F1
Pfalzer Lobberichter (Leuthens, en av de første gule gulrøttene)
Nestor (Weibulls, kjøpt på det lokale gartneri, økonomipakke :D)

Yellowstone (Plants of Distinction, disse gikk i retur da de var beisa)

Belgian White, Regulus II og Yellowstone har jeg prøvd på før. Yellowstone gir fantastisk flotte, gule røtter som er søtere enn andre sorter jeg har prøvd, men siden det ser ut som at en kun får tak i beisa frø av Yellowstone i år går de ut. Fant forøverig en annen gul sort hos Leuthens, 'Pfalzer Lobberichter ', som skal være en av de første gule gulrøttene og som derav har gitt grønnsaken sitt navn. Blir spennende å se hvordan de smaker i forhold til Yellowstone. Hvis det er stor forskjell kommer jeg nok til å kjøpe en pose alikevel til neste år. Planen er da og lage egne frø etterhvert.

2 kommentarer:

  1. lurer på om jeg sår gullrøtter i år.. hm. Har frø, men har ikke snøring på hvor jeg skulle satt de henn. vel, det løser seg vel tenker jeg...

    SvarSlett
  2. Murerbalje på verandaen? :D

    SvarSlett